Opdateret juli 2022
Du kan kontakte os ved at klikke her eller på telefon. For at finde telefonnummeret skal du åbne chatten og skrive præcist "telefonnummer".
1.1 Dette websted (herefter benævnt "platformen") er tilgængeligt for alle brugere (i det følgende benævnt "brugeren", "du" eller "dig") og er underlagt nærværende generelle vilkår og betingelser. Når du foretager en booking på eller bruger denne platform, accepterer du disse vilkår og betingelser.
1.2 Denne platform drives af Vacaciones eDreams, SL, lovligt anmeldt i Spanien og registreret i Handelsregistret i Madrid med registreret kontoradresse på: Calle de Manzanares, nº 4, Planta 1º, Oficina 108, 28005, Madrid, Spanien og med Tax id-nummer: Nummer B-61965778 (herefter kaldet "eDreams", "vi", "os” eller "vores"). eDreams er en IATA-godkendt agent.
Vores datterselskab i USA er eDreams LLC.
Hvis du er en kunde, som betaler for en booking med et kredit- eller debetkort udstedt af et pengeinstitut i Storbritannien, vil din kontrakt for vores tjenester (som beskrevet i paragraf 2.4) vil være med eDreams subsidiary eDreams (Gibraltar) Limited, registreret i Gibraltar med firmanummer 121458.
Vore sammenlignings- og bookingtjeneste for fly og tog leveres af Vacaciones eDreams (information som ovenfor). Vores separate sammenligningstjeneste for hoteller leveres af Engrande S.L (momsnr. B62064845), et selskab, der er indregistreret i henhold til spansk lov, og som er en del af eDreams ODIGEO Group, med sin registrerede adresse på Calle Conde de Peñalver, 5, - 1º Ext. Izq., 28006, Madrid, Spanien. Vores pakkerejser (f.eks. fly + hotel) leveres af Vacaciones eDreams. Yderligere oplysninger om pakkerejser og de særlige betingelser og forpligtelser i forbindelse hermed er inkluderet nedenfor. Vores sammenlignings- og booking tjeneste for tog leveres af Vacaciones eDreams (information som ovenfor). Du kan finde flere oplysninger om og de særlige betingelser, der gælder for din særlige rejsekontrakt, i det relevante afsnit i disse vilkår og betingelser. Du må ikke overføre nogen af dine rettigheder eller forpligtelser i henhold til disse vilkår og betingelser uden vores forudgående skriftlige samtykke. Vi kan overdrage vores rettigheder eller forpligtelser i henhold til disse vilkår og betingelser uden dit forudgående samtykke, og særligt vi kan overdrage vores rettigheder eller forpligtelser til vores datterselskaber for at levere vores tjenester.
1.3 Brugeren bekræfter at være myndig og besidde den nødvendige rets- og handleevne til at overholde denne aftale og bruge platformen i overensstemmelse med disse vilkår og betingelser, som brugeren forstår og anerkender i deres helhed. Brugeren er ansvarlig for at beskytte eventuelle adgangskoder, som denne har modtaget fra Opodo med henblik på at kunne tilgå platformen, og garanterer, at ingen uvedkommende tredjepart kan få adgang til dem. Brugeren erklærer, at alle af brugeren afgivne oplysninger, der bruges til at tilgå platformen før og under brug, er korrekte, fuldstændige og nøjagtige, og giver tilsagn om at holde disse oplysninger opdateret.
1.4 Denne platform er ene og alene til brugerens personlige brug. Du må ikke på nogen måde ændre, reproducere, duplikere, kopiere, distribuere, sælge, videresælge eller udnytte platformen til kommercielle eller tilsvarende formål.
1.5 Brugeren indvilliger i ikke at bruge denne platform til ulovlige eller upassende formål. Brugeren accepterer navnlig, at de tjenester, denne køber via platformen, er til brug eller forbrug for brugeren selv eller for de personer, i hvis navn brugeren er lovligt bemyndiget til at handle. Brugeren må ikke videresælge de tjenester, der købes via denne platform, til en tredjepart. Opodo forbeholder sig ret til at nægte adgang til platformen når som helst og uden forudgående varsel.
2.1 Via denne platform tilbyder Opodo søge- og sammenligningstjenester, der gør brugeren i stand til at søge efter og vælge rejsetjenester, som udbydes af rejseleverandører, samt en formidlingstjeneste, hvorigennem brugeren kan købe de valgte rejsetjenester hos rejseleverandørerne. Når du foretager et køb på denne platform, anmoder du Opodo om at købe tjenester fra rejseleverandører til dig, hvilket medfører en betalingsforpligtelse, der skal bekræftes af Opodo. Når du køber rejsetjenester via denne platform, indgår du to aftaler: a) en aftale direkte med den eller de pågældende rejseleverandører om levering af rejsetjenesten og b) en aftale med Opodo om levering af formidlingstjenester. Opodo fungerer, medmindre andet udtrykkeligt er anført, som en synlig agent for dig og indgår ikke noget kontraktligt forhold med dig og/eller rejseleverandøren vedrørende de tjenester, som du køber på denne platform. Spørgsmål eller rådspørgning vedrørende tjenester, der er købt på denne platform, skal rettes til den pågældende rejseleverandør.
Se det relevante afsnit/bilag nedenfor for at få mere at vide om din specifikke rejsekontrakt.
2.2 Udtrykket "Rejseudbyder” omfatter efter omstændighederne bl.a. flyselskaber, rejsearrangører, udbydere af pakkeferier, hoteller, hotelkæder og hoteladminstratorer eller andre boligudbydere, forsikringsselskaber, jernbane- og udlejningsbiludbydere.
2.3 Opodo formidler kontakt mellem dig og rejseleverandørerne med henblik på køb af rejsetjenester. Den købte rejsetjeneste er underlagt den enkelte rejseleverandørs vilkår og betingelser. Vi anbefaler, at du gennemgår den relevante rejseleverandørs vilkår og betingelser, især hvad angår leverandørens afbestillingsgebyrer.
2.4 Ved at bruge dette websted til at bestille produkter og/eller tjenester, giver du os tilladelse til at handle som din repræsentant i forbindelse med sammenligningen mellem rejseudbydere og bestilling af produkter og/eller tjenester fra den valgte rejseleverandør og til at foretage betalingen for sådanne produkter eller tjenester i dit navn og på dine vegne efter behov. Din kontrakt for denne formidlingstjeneste vil være mellem dig og vores relevante datterselskab (beskrevet i afsnit 1), og den er forskellig fra din kontrakt med rejseudbyderen (omtalt i afsnit 2.1). Derfor opkræver vi muligvis et servicegebyr, afhængigt af hvilket produkt du bestiller. Du vil blive underrettet om eventuelle gebyrer, før du bekræfter din booking. Hvis du giver os oplysningerne om dit kreditkort eller betalingskort for at foretage din booking, giver du os tilladelse til at bruge disse oplysninger til at foretage bookingen på dine vegne. Når betalingen foretages på denne måde af os på dine vegne, modtager du en bekræftet billet udstedt af rejseudbyderen.
2.5 Ud over ovenstående skal du være opmærksom på, at vores platform også indeholder eksterne links til tredjeparters websteder eller mikrosites, hvorpå du får adgang til yderligere rejseprodukter og -tjenester (dvs. hotelværelser som selvstændige produkter, udlejningsbiler, pakkerejser, krydstogter), som kan have enten tredjepartens eller Opodos varemærke ("tredjepartswebsteder"). Når du klikker på et af disse tredjepartswebsteder, forlader du vores platform, hvorved den pågældende tredjeparts vilkår og betingelser træder i kraft og erstatter vores. Hvis du køber et produkt eller en tjeneste fra et af disse tredjepartswebsteder, fungerer Opodo ikke som din agent.
2.6 Den samlede udspecificerede pris for din ordre vises, når du har gennemført søgeprocessen, prissammenligningen og udvælgelsen af rejsetjeneste(r), dvs. før du endeligt accepterer bookingen ved at klikke på "KØB". De viste priser er rejseleverandørernes aktuelt gældende dagspriser, og de kan derfor variere fra dag til dag. Gældende skatter og afgifter, såsom lufthavnsafgifter, kan ligeledes svinge fra dag til dag. Prisen for rejsetjenesten fastlåses på det tidspunkt, hvor du accepterer købet og endeligt afgiver en ordre. Dette er også den pris, som en eventuel ændring eller afbestilling af rejsetjenesterne i din ordre sker på baggrund af.
I sjældne tilfælde kan der være en fejl i prisen. Åbenlyse prisfejl er ikke bindende. En åbenlys prisfejl er en fejl, der er åbenlys og åbenbar, og hvor det er klart, at ingen rimelig person ville anse prisen for normal. Under disse omstændigheder forbeholder vi os retten til at annullere bookingen uden nogen sanktion og refundere beløbet. Vi kan tilbyde dig muligheden for at beholde bookingen til den korrekte pris og betale prisforskellen.
2.7 Når du har afgivet din købsordre ved at klikke på "KØB", modtager du en bekræftelses-mail fra os. Denne mail indeholder en detaljeret oversigt over de købte tjenester samt en bekræftelse på, at ordren er sendt videre til rejseleverandørens system, og at betalingen vil blive behandlet. Opodo er først forpligtet til at behandle din købsordre, når det fulde ordrebeløb er modtaget. Du vil modtage endnu en mail, som bekræfter, at dit køb af rejsetjeneste er blevet behandlet, og at det fulde ordrebeløb er modtaget. Mailen vil endvidere indeholde relevante oplysninger, såsom booking- og/eller e-billet-numre. Såfremt dit køb eller visse elementer deraf ikke kan behandles af årsager, som Opodo ingen indflydelse har på, tager vi straks kontakt til dig for at finde en løsning på det problem, som kan have forsinket behandlingen af dit køb. BEMÆRK, AT DU KUN MODTAGER ÉN MAIL INDEHOLDENDE ORDREBEKRÆFTELSEN OG E-BILLETNUMMERET, HVIS DEN BESTILTE REJSETJENESTE ER EN LAVPRISFLYVNING. INDEN DU TAGER TIL LUFTHAVNEN, SKAL DU ALTID SIKRE, AT DU HAR MODTAGET E-BILLETNUMMER FOR SAMTLIGE FLYVNINGER, DER INDGÅR I DIN ORDRE.
2.8 Opodo forbeholder sig ret til at annullere din ordre, såfremt vi har rimelig grund til at tro, at den er ulovlig, for eksempel hvis betalingsmåden ikke er juridisk gyldig, og/eller du ikke er den formelle ejer af den pågældende betalingsmåde. I sådanne tilfælde forsøger vi at kontakte dig på den e-mailadresse, som du oplyste under bookingprocessen, eller via din bank. Hvis vi ikke får kontakt til dig eller din bank, annulleres ordren automatisk.
2.9 Bekræftelses-mailen på din ordre er beviset på dit indgåede kontraktforhold med Opodo og rejseleverandøren. Dette dokument arkiveres i Opodos register, og du kan når som helst få adgang til det.
2.10 Opodo kan ikke garantere valgmuligheder eller særlige anmodninger vedrørende en rejsetjeneste (f.eks måltider, handicapfaciliteter, barnestole mv.), da Opodo kun videregiver sådanne anmodninger til den eller de relevante rejseleverandører. Du skal forhøre dig hos rejseleverandøren, om sådanne særlige anmodninger kan opfyldes. Du skal desuden være opmærksom på, at det kan forsinke bekræftelsen af købet, hvis du fremsætter ønske om en valgmulighed eller særlig anmodning vedrørende en flyvning. Denne forsinkelse kan i nogle tilfælde medføre, at de tjenester, du har bestilt, ikke længere udbydes til den pris, der blev vist på ordretidspunktet.
2.11 Opodo har samlet en liste over alle de oplysninger, du har brug for i forbindelse med planlægningen af din rejse (transportbetingelser, bagagepolitik osv.) fra de flyselskaber, der oftest bookes på vores hjemmeside. Bemærk, at disse oplysninger administreres direkte af flyselskaberne, og det er vigtigt, at du gør dig bekendt med disse politikker, når du planlægger din rejse. Hvis det flyselskab, du flyver med, ikke er på listen, skal du se betingelserne på flyselskabets egen hjemmeside.
3.1.1 Muligheden for at afbestille eller ændre en rejsetjeneste, der er købt via denne platform, samt måden, hvorpå ændringen eller afbestillingen foretages, afhænger af rejseleverandørens vilkår og betingelser, som igen afhænger af den valgte billetpristype (f.eks. giver lavprisselskaber normalt ikke mulighed for at foretage ændringer eller afbestillinger). Opodo kan hjælpe dig med at afklare, om din billetpris kan ændres eller afbestilles, og desuden bistå dig i din henvendelse til rejseleverandøren. Opodo opkræver et servicegebyr for denne bistand. Flyrejser mærket med “Gratis ombooking” er undtaget fra dette gebyr. Bemærk, at vores servicegebyr for at bistå med afbestillinger og/eller ændringer ikke inkluderer de beløb, som rejseleverandøren måtte opkræve i henhold til dennes vilkår og betingelser. Hvis du vil have Opodo til at stå for en afbestilling eller ændring, skal du kontakte vores kundeservicecenter pr. telefon, da anmodninger om afbestillinger og ændringer ikke kan behandles via platformen eller e-mail.
3.1.2 Hvis din ordre indeholder en eller flere tjenester, der er købt via et af tredjepartswebstederne (dvs. hotelværelser, udlejningsbiler, pakkerejser, krydstogter), er tredjepartens vilkår og betingelser for afbestilling og ændring gældende. Du bør læse disse vilkår og betingelser grundigt, da Opodo ikke er ansvarlig for levering eller formidling af sådanne tjenester.
3.2.1 Denne platform viser den samlede, udspecificerede pris for din ordre, når du har valgt de ønskede rejsetjenester, og før aftalen bliver bindende, og/eller du påtager dig en betalingsforpligtelse. Den samlede pris omfatter prisen på alle valgte rejsetjenester, herunder valgfrie services og Opodos servicegebyrer. Bemærk, at Opodos servicegebyrer er ikke-refunderbare. Dette skyldes, at servicegebyrerne opkræves for Opodos formidlingstjenester, der kan betragtes som leveret, når bookingen er blevet bekræftet over for dig.
3.2.2 Opodos servicegebyrer varierer, alt efter hvilke produkter eller tjenester der indgår i din ordre. Bemærk, at der opkræves yderligere formidlingsgebyrer, hvis du afgiver din ordre pr. telefon eller anmoder om en tjeneste efter at have foretaget din booking (dvs. afbestilling, ændring eller refusion). Såfremt du benytter et kredit- eller debetkort, som ikke er gyldigt, eller som afvises af banken, hvorved ordren ikke kan behandles, opkræver Opodo et specifikt servicegebyr og oplyser dig om, at du skal gennemføre betaling af ordren. Når du har betalt det fulde ordrebeløb, refunderes det ekstra servicegebyr ved, at det trækkes fra ordrens samlede pris. Vi leverer ikke nogen af de bestilte tjenester, før vi har modtaget det fulde ordrebeløb. Bemærk, at prisen på tjenesterne kan ændre sig fra det tidspunkt, hvor du gennemfører købet ved at klikke på ACCEPTER OG KØB, og til det tidspunkt, hvor vi modtager betaling af det fulde ordrebeløb. I så fald kan vi først behandle din ordre, når du har accepteret den pris for den eller de valgte rejsetjenester, der er gældende på det tidspunkt, hvor vi modtager det fulde ordrebeløb. Hvis der opstår problemer vedrørende din betaling, kontakter vi dig senest otteogfyrre (48) timer efter ordretidspunktet (eller senest fireogtyve (24) timer, hvis afrejsetidspunktet ligger inden for 48 timer efter ordretidspunktet) og oplyser dig om, at du skal gennemføre betalingen.
3.2.3 Hvis der indgår en eller flere flyvninger i din ordre, skal du være opmærksom på, at nogle flyselskaber opkræver dig direkte. Det betyder, at betalingen til flyselskabet og betalingen til Opodo kan figurere som separate transaktioner på din bankkonto.
3.2.4 Du kan kun anvende de betalingsmåder, der er oplyst på platformen. Ingen andre betalingsmåder accepteres.
3.2.5 Alle priser, der er vist på vores platform, er inklusive omsætningsafgift eller (eventuelt) udenlandsk moms. Størrelsen af omsætningsafgiften eller momsen, som er inkluderet i prisen for rejsetjenesterne samt (eventuelt) i formidlingsgebyret, afhænger af rejsedestinationen, samt om du handler som privatkunde eller virksomhed.
3.2.6 Af sikkerhedsmæssige årsager bliver du bedt om at indtaste dine kredit- eller debetkortoplysninger, hver gang du afgiver en ordre, medmindre du udtrykkeligt giver dit samtykke til, at vi må gemme sådanne oplysninger til brug ifm. fremtidige køb. Disse oplysninger gemmes ikke i vores systemer, efter at vi har behandlet din betaling eller et eventuelt krav om refusion af gebyrer som anført under punkt 3.3. Bemærk, at Opodo deler dine kredit- eller debetkortoplysninger med rejseleverandøren for at formalisere ordren. Alle oplysningerne krypteres på en sikker server. Du giver Opodo tilladelse til at bruge oplysningerne fra dit kredit- eller debetkort til i) at betale for de bestilte produkter eller tjenester samt gebyrer i forbindelse med disse produkter og tjenester, ii) at betale en eventuel forsikringspræmie, iii) at behandle eventuelle refusioner, og iv) betale for tjenester, du anmoder om efter at have foretaget din booking.
3.2.7 Opodo kan også opkræve ekstra gebyrer for brug af visse betalingsmåder. Bemærk, at dette er en automatisk proces, hvor der tillægges gebyrer for den faktisk anvendte betalingsmåde, selv om du har angivet, at du bruger en anden betalingsmåde. Bemærk, at vi, såfremt du betaler med et kredit- eller debetkort, som ikke står i dit eget navn, antager, at du har fået kortindehaverens tilladelse til at bruge det. Opodo forbeholder sig ret til både på egne vegne og på vegne af den eller de involverede rejseleverandører udelukkende at sende e-billetter, bekræftelser, e-kuponer og andre rejsedokumenter til kortindehaveren. Sørg for, at den e-mailadresse, du oplyser til Opodo, er gyldig.
3.2.8 Opodo gør løbende en stor indsats for at reducere eller minimere svigagtige transaktioner. Vi forbeholder os derfor ret til at foretage stikprøvekontrol og kan i den forbindelse bede dig fremsende dokumentation for din adresse pr. fax eller post og/eller en kopi af dit kredit- eller debetkort, i tilfælde af at vores system registrerer mulig svig i forbindelse med transaktionen. Bemærk, at denne kontrol kun udføres inden for normal arbejdstid. Derfor kan det ske, at ordrer, der afgives uden for normal arbejdstid, først behandles den efterfølgende hverdag. Bemærk endvidere, at du selv skal afholde udgiften til forsendelse af dokumentation for din adresse via fax eller post, bankoverførsel og/eller andre påkrævede foranstaltninger med henblik på at kunne behandle din betaling.
3.3.1 Refusioner behandles i henhold til den eller de relevante rejseleverandørers refusionspolitik. Hvis du har ret til refusion, behandles refusionen via samme betalingsmåde, som den ordren blev betalt med. Vær opmærksom på, at en flybillet kan indeholde forskellige elementer, som ikke alle er refunderbare. Det betyder, at det refunderede beløb ikke nødvendigvis svarer til den samlede pris, der er betalt til rejseleverandøren, selv om du opfylder rejseleverandørens krav til refusion (i henhold til dennes refusionspolitik).
I nogle tilfælde vil refusioner fra tredjepartsudbydere blive modtaget af os og videresendt til dig. Når vi har modtaget refusionen og de relevante oplysninger, overfører vi refusionen til dig inden for 7 dage.
3.3.2 Hvis du har bestilt, men ikke har mulighed at gøre brug af, en flyvning, der ikke kan refunderes eller ændres, kan du kræve refusion af visse lufthavnsafgifter, som indgår i flybilletprisen. Hvis du anmoder om refusion af lufthavnsafgifter gennem Opodo, giver du Opodo tilladelse til på dine vegne at gennemføre alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at opnå refusionen. Bemærk, at fristen for anmodning om refusion af disse afgifter er tolv (12) måneder fra købsdatoen for flyvningen/flyvningerne eller seks (6) måneder fra afrejsedatoen for flyvningen/flyvningerne, hvad end der er senest. Opodo opkræver et servicegebyr for denne service, og du skal acceptere, at Opodo trækker dette gebyr fra de refunderede lufthavnsafgifter.
3.4.1 Du bør før afrejse kontakte den relevante ambassade og forhøre dig om de gældende pas- og visumkrav. Det er dit ansvar at være i besiddelse af et gyldigt pas og eventuelt visum. Opodo kan aldrig gøres ansvarlig, hvis du mangler de nødvendige rejsedokumenter eller -tilladelser.
3.4.2 De enkelte destinationer har særegne krav vedrørende adgangsformaliteter, vaccinationer mv., og kravene kan variere alt afhængigt af passagerens nationalitet. Vi anbefaler, at du indhenter oplysninger herom, før du planlægger din rejse. Opodo kan ikke holdes ansvarlig for hændelser, der skyldes, at kunden ikke er opmærksom på disse officielle krav.
3.5.1 Alle billetter, der bestilles via denne platform, er e-billetter. E-billetsystemet er en papirløs måde at købe flybilletter på. Når du har afgivet din ordre, sender Opodo dig en bekræftelses-mail med bookingreferencenummer/-numre på flyvningen/flyvningerne. Bemærk, at du IKKE MODTAGER EN PAPIRBILLET TIL FOREVISNING I LUFTHAVNEN.
For at administrere din booking vil vi nogle gange oprette en virtuel e-mail, der er tilknyttet den specifikke booking. I det tilfælde vil vi give dig alle de relevante oplysninger, der kan være nødvendige for at håndtere den specifikke booking.
3.5.2 Du skal være opmærksom på, at de enkelte flyselskaber har deres egne regler og procedurer for e-billetter, og vi vil stærkt opfordre dig til at gennemgå disse regler, før du ankommer til lufthavnen. VI ANBEFALER, AT DU ALTID MEDBRINGER EN UDSKREVET KOPI AF DIN BEKRÆFTELSES-MAIL INDEHOLDENDE BOOKINGREFERENCENUMMER/-NUMRE FOR DIN(E) FLYVNING(ER), SELV OM IKKE ALLE FLYSELSKABER KRÆVER FOREVISNING DERAF. Opodo kan ikke drages til ansvar, hvis en kunde ikke overholder det enkelte flyselskabs procedurer og regler vedrørende e-billetter. Nogle flyselskaber pålægger ekstragebyrer, hvis du ikke udskriver og foreviser dit boardingpas i lufthavnen. Opodo anbefaler, at du nærlæser bookingbekræftelses-mailen. Det kan være nødvendigt at checke ind og udskrive boardingpasset igen, hvis der sker ændringer i flyvningen eller passageroplysningerne. Opodo kan ikke holdes ansvarlig for hændelser, der skyldes kundens manglende kendskab til disse krav, som er fastsat i flyselskabernes politikker.
3.5.3 Opodo forudsætter, at de af dig afgivne oplysninger er korrekte og nøjagtige, og kan derfor ikke holdes ansvarlig i det tilfælde, at din e-billet ikke leveres til din indbakke, fordi e-mailadressen er forkert, eller at den ender i din spam-mappe. Du skal underrette os øjeblikkeligt, hvis du ændrer din e-mailadresse eller dit telefonnummer. Du skal også kontrollere, at det navn, der fremgår af dit pas, stemmer overens med det navn, der står på din bookingbekræftelse.
3.5.4 I visse sjældne tilfælde har Opodo som følge af begrænsninger vedrørende billetsalg, som er uden for Opodos kontrol, ikke mulighed for at administrere din ordre over for flyselskabet. Hvis dette sker, underretter vi dig inden for otteogfyrre (48) timer og foretager refusion eller tilbyder dig en alternativ flyvning.
4.1 I henhold til det europæiske direktiv 95/46/EF og relateret lovgivning gør vi hermed opmærksom på, at vi lagrer dine personoplysninger i automatiserede filer, der ejes af Opodo. Personoplysningerne behandles med henblik på at administrere din ordre og betalingen heraf samt sende dig annoncer, kampagner og andre kommercielle anbefalinger vedrørende produkter eller tjenester med tilknytning til dem, der indgår i din ordre, og til at gennemføre undersøgelser, analysere markedsudviklingen og udarbejde statistik.
4.2 Vær opmærksom på, at du har ret til at få indsigt i, berigtiget, annulleret samt gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger ved at rette skriftlig henvendelse til Opodo. For nemheds skyld kan du udøve ovennævnte rettigheder online via platformen.
4.3 I forlængelse af ovenstående skal vi oplyse, at vi, når du køber produkter eller tjenester på vores platform, videregiver dine personoplysninger til 1) de relevante rejseleverandører (flyselskaber, hoteller mv.), som udelukkende må bruge dem med henblik på at levere de produkter og/eller tjenester, du har anmodet om, og i overensstemmelse med alle gældende love, 2) de spanske myndigheder ("Ministerio de Fomento"), hvis du er spanier og bosiddende på Balearerne, De Kanariske Øer eller i de selvstyrende byer Ceuta og Melilla, og du har valgt muligheden "beboerrabat" under bookingen af en eller flere flybilletter i overensstemmelse med det telematiske kontrolsystem, der er indført ved det spanske kongelige lovdekret 1/2014 af 24 januar ("Real Decreto-Ley 1/2014, de 24 de Enero, de reforma en materia de infraestructuras y transporte y otras medidas económicas, por el que se modifica el régimen de justificación de la residencia para el descuento del billete aéreo"), 3) AON MARKETING DIRECTO, SAU, hvis du har tilkøbt rejseforsikring. I så fald skal du være opmærksom på, at Opodo fungerer som ekstern udbyder for denne juridiske person, som er registreret hos den kompetente forsikringsmyndighed, D.G.S., under nummeret AJ0061, og som har tilstrækkelig soliditet og en professionel ansvarsforsikring som krævet i henhold til den spanske lov 26/2006 af 17. juli om forsikringsformidling, og 4) selskaberne i eDreams ODIGEO Group (www.edreamsodigeo.com), som leverer de administrative og/eller teknologiske koncerninterne tjenesteydelser vedrørende behandling af oplysninger til Opodo, udelukkende til det formål, hvortil de indsamles, og i overensstemmelse med alle bestemmelser i gældende love.
4.4 Du indvilliger ved din accept af denne fortrolighedspolitik i, at dine oplysninger som beskrevet ovenfor videregives til en databehandler, som kan være placeret et hvilket som helst sted i verden.
5.1 Opodo gør hermed opmærksom på, at denne platform accepterer brug af cookies.
5.2 En cookie er en lille tekstfil, der lagres på din computer, når du besøger en platform. Den lagrer data, som din browser sender tilbage til platformen, når du besøger webstedet igen eller navigerer mellem siderne på webstedet. Nogle cookies er nødvendige for din brug af platformen, som ved hjælp af disse cookies kan huske tidligere indtastede oplysninger om bl.a. valgte flyvninger eller afgøre, om du er logget ind. Andre cookies bruges til indsamling af data om browsing- og bookingadfærd til analyseformål og visning af annoncer ud fra, hvad du udviser interesse for.
5.3 Du skal angive indstillinger for cookies i hver enkelt browser (Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox eller Safari). Du har som regel en række muligheder for at administrere cookies og kan bl.a.: aktivere eller deaktivere cookies, slette bestemte cookies, som allerede er lagret af browseren eller blokere cookies fra bestemte platforme eller fra tredjeparter (dvs. når en anden platform end den, du faktisk besøger, lagrer cookies på computeren).
5.4 Via nedenstående links kan du få mere at vide om administration af cookies i de mest anvendte browsere:
Microsoft Edge: https://privacy.microsoft.com/da-dk/windows-10-microsoft-edge-and-privacy
Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=da&co=GENIE.Platform=Desktop
Safari: https://support.apple.com/kb/PH21411?viewlocale=da_DK&locale=da_DK
Vi giver dig desuden mulighed for nemt at administrere eller fjerne cookies fra ét sted. Brug dette link: http://youronlinechoices.com.
5.5 Vi anvender aktuelt forskellige typer af cookies på vores platform:
5.6 Hvis du vil have yderligere oplysninger eller give os din mening om brugen af cookies på vores platform, kan du kontakte os via OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL.
6.1 Alt indhold på denne platform (herunder, men ikke begrænset til, varemærker, tekster, grafik, logoer, knapikoner, billeder, lydfiler og software) ejes af Opodo eller dets indholdsleverandører og er beskyttet af national og international industriel og intellektuel ejendomsret. Kompilationen (forstået som indsamling, arrangement og sammenstilling) af alt indhold på Opodo-platformen er Opodos eksklusive ejendom og er beskyttet af nationale og internationale love om industriel og intellektuel ejendomsret. Al software, der anvendes på Opodo-platformen, eller som tilhører dets softwareleverandører, er beskyttet af nationale og internationale love om industriel og intellektuel ejendomsret.
6.2 Enhver anden brug af indholdet på denne platform er strengt forbudt, herunder hel eller delvis reproduktion, ændring, distribution, transmission, efterfølgende offentliggørelse, fremvisning og/eller repræsentation. Navnlig er enhver form for brug af billederne indeholdt på denne platform uden for denne platform strengt forbudt uden udtrykkelig tilladelse fra Opodo og/eller dets leverandører.
6.3 Opodo og andre navne på produkter, tjenester, grafik og logoer tilhørende Opodo er internationalt registrerede varemærker. Navnene på andre produkter, tjenester og virksomheder, som er nævnt i dette dokument, kan være registrerede varemærker tilhørende deres respektive ejere.
Opodo giver ingen erklæring eller garanti med hensyn til egnetheden af de på platformen indeholdte oplysninger, software, produkter og tjenester, inklusive eventuelle fejl, til noget formål. Opodo giver navnlig ingen erklæring om kvaliteten af de tjenester, der leveres af rejseleverandørerne, når disse rejseleverandører opererer som selvstændige leverandører, og Opodo kun fungerer som din agent (i tilfælde af produkter i kategorien flyvninger og fly+hotel) eller som en videreklik-platform (i tilfælde af hotel, biludlejning, feriepakker og krydstogter). Opodo er derfor ikke ansvarlig for nogen handling, fejl, udeladelse, erklæring, garanti, misligholdelse eller forsømmelse fra en rejseleverandørs side eller for personskade, dødsfald, tingsskade eller andre skader eller udgifter, der måtte følge heraf. Opodo kan ligeledes ikke gøres ansvarlig for eller afkræves refusion i tilfælde af forsinkelse, aflysning, overbooking, strejke, force majeure eller andre situationer, som ligger uden for virksomhedens kontrol.
8.1 Denne platform kan indeholde links til andre platforme, der ikke administreres af Opodo, og som alene er inkluderet til reklameformål. Opodo udøver ingen kontrol over disse platforme og er heller ikke ansvarlig for indholdet derpå.
8.2 Inklusionen af links til andre platforme indebærer ikke, at Opodo promoverer, støtter, står inde for eller anbefaler disse websteder. Disse links bruges alene som informative referencer, og Opodo foretager ingen evaluering af indholdet, ejerskabet, tjenesterne eller produkterne, der tilbydes via linkene.
Kontakt vores kundeserviceafdeling, hvis du har spørgsmål eller klager vedrørende din booking før afrejse. Hvis du vil klage over tjenester, der leveres af en rejseleverandør, skal du fremføre din klage, inden du rejser hjem.
Opodo kan ændre eller opdatere disse vilkår og betingelser når som helst og uden forudgående varsel. Den aktuelle version af disse vilkår og betingelser vises på platformen, så snart ændringerne træder i kraft. Du bør læse de aktuelt gældende vilkår og betingelser, hver gang du foretager en booking på denne platform.
I EU er du omfattet af de rettigheder, der er defineret i EU-forordning 261/2004. Ifølge denne regel er det alene flyselskabet, som er ansvarlig for at opfylde dine passagerrettigheder og hjælpe dig direkte, selv hvis du har booket din flyrejse gennem et rejsebureau. Bemærk, at der oprettes en befordringskontrakt, som er underlagt flyselskabets vilkår og betingelser, mellem dig og flyselskabet, når du booker en flybillet. Opodo formidler alene salget som din agent og opkræver et servicegebyr for denne formidlingstjeneste.
Det er VIGTIGT, at du gennemlæser flyselskabets vilkår og betingelser, da den valgte flybillet muligvis ikke kan refunderes og/eller ændres. Desuden kan flyselskaberne opkræve betaling for tillægstjenester, såsom indchecket bagage, check-ind i lufthavnen, foretrukne sæder, underholdning om bord, mad, drikkevarer, snacks, osv. Gebyrerne for disse ekstra tjenester er ikke inkluderet i prisen på flybilletten, medmindre andet udtrykkeligt er angivet, og skal betales direkte til flyselskabet. Bemærk, at der kan gælde forskellige regler (f.eks. for fribagage, visumkrav mv.) for hver enkelt rute, hvis der indgår flere ruter i flyvningen. Dette kan også være tilfældet, hvis ruterne flyves af samme flyselskab, men den ene rute er international, og den anden er indenlandsk.
Du skal især være opmærksom på følgende:
Kombinerede enkeltrejser som returflyvninger
I nogle tilfælde kombinerer vi to enkeltbilletter med samme eller forskellige flyselskaber for at tilbyde særlige returbilletter. Det betyder, at du får to separate bookinger (én for den udgående flyvning og én til returflyvningen) med hver deres billetprisbetingelser. Du kan sagtens opretholde den ene flyvning og afbestille den anden. Afbestillinger, ændringer af tidsplanen eller andre ændringer af én af flyvningerne, påvirker ikke den anden flyvning, og billetprisreglerne for den anden flyvning gælder stadig. Hvis du for eksempel afbestiller én af flyvningerne, er det andet flyselskab ikke forpligtet til at refundere den anden del af rejsen og tilbyde at ændre din rejseplan. Det kan medføre ekstra omkostninger at ændre den anden flyvning.
Flyvninger med lavprisselskaber
Hvis du vælger et lavprisselskab, skal du nøje gennemgå reglerne for billetprisen, navnlig reglerne for tillægstjenester, som ikke er inkluderet i flybillettens pris. Bemærk desuden, at flyet kan afgå fra en mindre, regional og/eller sekundær lufthavn. Lufthavnen vises altid i afsnittet med oplysninger om flyrejsen, inden du gennemfører købet.
Rabat for beboere på De Kanariske Øer, Balearerne, Ceuta og Melilla
Spanske beboere på De Kanariske Øer, Balearerne, Ceuta og Melilla er berettiget til at få rabat eller en bonus, når de flyver til eller fra deres bopæl, og når reglerne for billetprisen tillader det. Familiemedlemmer vil også være berettiget til rabat for lande, der er omfattet af opholdsrettigheder, og borgere fra tredjepartslande, som er fastboende udlændinge og kan påvise, at de har bopæl i de nævnte lokalsamfund og byer. Disse borgere skal dokumentere deres bopæl ved forevisning af en gyldig bopælsattest og deres NIE (udenlandske id-nummer).
Passagerer, der ønsker at opnå denne rabat, er pålagt at fremvise et gyldigt bopælsbevis i lufthavnen. Disse passagerer skal forevise en af følgende former for (gyldig) identifikation:
Bemærk, at det nationale id-dokument (DNI) kun kan anvendes som et bevis på identitet og ikke bopæl (selv om det har været anvendt som identifikation under bookingprocessen). Hvis passageren ikke fremviser en gyldig opholdstilladelse, vil flyselskabet afvise vedkommende ved boarding.
Du skal sikre, at du under bookingprocessen har valgt muligheden "beboerrabat" i det relevante afsnit. Hvis du vil gøre brug af denne rabat, og den ikke fratrækkes automatisk under bookingprocessen, bør du afslutte bookingprocessen og i stedet foretage bookingen telefonisk via vores bookingkontor: 902 887 107.
Rabat for spanske storfamilier
Hvis du er en del af en spansk storfamilie og har officiel dokumentation derpå, kan du drage fordel af denne rabat, så længe flyvningen går til og fra spansk territorium. Da denne rabat ikke fratrækkes automatisk, anbefaler vi, at du afslutter online bookingprocessen og genoptager flybookingen ved at rette telefonisk henvendelse til vores kundeservicecenter.
Bemærk, at du ved booking af fly+hotel køber to særskilte produkter. Opodo leverer ikke færdigpakkede rejser, men giver dig adgang til værktøjer, med hvilke du kan booke en eller flere flyvninger og et eller flere hotelværelser fra én og samme platform.
Ovenstående medfører, i) at befordringskontrakten indgås mellem dig og flyselskabet, og den vil være underlagt flyselskabets vilkår og betingelser, og ii) at overnatningskontrakten indgås mellem dig og hotelejeren, og den vil være underlagt hotelejerens vilkår og betingelser. I begge tilfælde formidler Opodo alene salget som din agent og opkræver et servicegebyr for denne formidlingstjeneste.
Læs omhyggeligt de specifikke oplysninger om flyvninger i bilag 1. Der gælder samme regler og anbefalinger for booking af en flyvning som et selvstændigt produkt som for en flyvning, som du selv kombinerer med en hotelreservation.
Med hensyn til hotelbookinger er det vigtigt, at du gennemgår rejseleverandørens vilkår og betingelser samt beskrivelsen af hotellet eller overnatningsstedet, inden du booker:
Vi anbefaler, at du tjekker følgende:
Vores platform indeholder også eksterne links til tredjeparters websteder eller mikrosites, hvorpå du får adgang til yderligere rejseprodukter og -tjenester (dvs. hoteller, udlejningsbiler, pakkerejser, krydstogter), som kan have enten tredjepartens eller Opodos varemærke ("tredjepartswebsteder").
Når du klikker på et af disse tredjepartswebsteder, forlader du vores platform, hvorved den pågældende tredjeparts vilkår og betingelser træder i kraft og erstatter vores. Hvis du køber et produkt eller en tjeneste fra et af disse tredjepartswebsteder, fungerer Opodo ikke som din agent.